Penuhkan Saf Betulkan Saf dan Rapatkan Saf

"Penuhkan Saf Betulkan Saf dan Rapatkan Saf" adalah peringatan yang selalu kita dengar bila kita bersolat jemaah sama ada di masjid, di surau, di madrasah, di mana sahaja asalkan berjemaah dan jemaah lebih dari sorang lah......

Kenapa perlu kita "Penuhkan Saf, Betulkan Saf dan Rapatkan Saf"?
Kita diWAJIBKAN untuk memenuhkan saf, membetulkan saf dan merapatkan saf... ini bukan suka suki ini adalah wajib.... ada hadith yng menyuruh kita berbuat demikian
      “Luruskan shaf-shaf kalian, karena sesungguhnya meluruskan shaf termasuk kesempurnaan sholat”.diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Shohihnya (433)
Ada beberapa hadith lain lagi berkenaan perkara yang sama merupakan dalil wajibnya kita memenuhkan, merapatkan dan membetulkan saf kerana menyempurnakan solat itu wajib sedang kesempurnaan saf pula adalah merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat.

Nak Betul rapat macam mana?

Rapat dan lurus seperti ini

Ni contoh saf tak menepati piawaian.... tak penuh dan tak lurus macam ular kena palu

Apa jadi kalau kita tak rapatkan saf?
1)Telah melakukan suatu bentuk larangan syar'i
2)Ruang kosong antara jemaah menjadi tempat syaitan memutuskan antara saf yg akan menimbulkan perselisihan dan banyak pertentangan di antara hati-hati mereka.
3)Akan kehilangan pahala dan fadhilat besar. dalil nya "Sesungguhnya Allah dan para malaikatnya berselawat kepada org yang menyambungkan saf" hadith riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan Al-Hakim.

emmm.... aku pun sebenarnya tak arif sangat tapi aku pernah lah belajar time sekolah menengah dulu yg benda ni wajib.... tapi sesetengah kita ni buat tatau atau tak ambil tahu atau memang tak tahu dan tak mau tahu..... bila ader kosong kat depan dia boleh buat tatau jaa..... buat garu kepala, buat tengok siling lah... susah kaa nak langkah penuhkan saf.... atau ada reason mereka ni tak nak penuh kan saf..... mesti lah ader.....semuanya kerana memilih tempat.......
   1) Sbb tempat tu adalah favorite dia.... dia sembahyang kat spot tu dari belum khatan lagi.. kalau sembahyang saf lain mungkin tak leh khusyuk dan terganggu dan ragu ragu....
   2)Tmp tu redup tak kena cahaya matahari.... saf depan dia kena matahari.. takut hitam...(time main bola tengahari buta 3jam main tak risau pulak hitam)
   3)Tempat tu ader kipas.... yang tu paling utama.... takut time sembahyang panas.... nanti berpeluh tak khusuk..... so buat keras biar org lain penuhkan saf kat depan dia...... adoi.... walhal Allah dan para malaikat berselawat atas org yg menyambungkan saf...... bukan pak dolah yg berselawat....... bukan Wok Samad.....ni Allah dan para malaikat nih...... boleh tolak Allah dan malaikat pi ambil kipas dan angin sepoi sepoi kena rambut beralun......
Satu lagi rapat lak sikit kaki tu..... jgn lah terkangkang sangat.. ni sampai anak gajah boleh lalu bawah kangkang(tipulah anak gajah.... anak kambing lah logik skit)...

Apa yg ditulis ni untuk menjadi peringatan bg diri sendiri dan jugak org lain yang mungkin lupa atau tidak tahu... semoga menjadi perkara yg berguna


Sekian






0 comments:

Post a Comment